ROLLERCOASTER WEEKEND IN KONTICH VOOR JUNIOREN JEGG – DJR ACADEMY.
3e plaats in de ploegentijdrit, 3e plaats in de afsluitende etappe voor Yorick Brethouwer en een 3e plaats in het ploegenklassement.

Donderdag 7 juli tot en met zondag 10 juni was het dan zover, de 4-daagse Sint-Martinusprijs te Kontich voor junioren. Een UCI meerdaagse in België met concurrentie uit verschillende landen en op het programma een ploegentijdrit, 3 ritten van om en nabij de 120 kilometer en een individuele tijdrit van 11 kilometer.

Ploegentijdrit: 7 juli Kontich – Kontich
De eerste dag werd om 19:51u afgetrapt met de ploegentijdrit van 15km door Yorick Brethouwer, Michiel van Vliet, Jari Prins, Niels van Beurden, Rowan van Oord en David Bartelet. Na twee gezamenlijke trainingen voorafgaand aan deze wedstrijd, werd er ingezet op een top 10 notering van de 24 aanwezige ploegen. Het werd veel beter! Een 3e plaats in een tijd van 19 minuten en 4 seconden op een uitdagend parkoers met 23 bochten. Dit leverde ineens ook een gunstige positie op in de volgorde van volgwagens voor ploegleider Jan en mekanieker Toon, die de volgende dag dus op de 3e plaats mochten postvatten. Richting het algemene klassement deden de jongens natuurlijk ook direct een goede zaak. Door de felle inspanningen kwam Yorick een vijftal seconden na de 4 ‘finishers’ over de aankomstlijn, terwijl David door een foutje op kilometer 6 het tweede deel van de tijdrit op zijn eentje had moeten afwerken. Met een goed gevoel en het nodige vertrouwen konden we deze openingsdag dan ook fijn afsluiten.

Ploegentijdrit Kontich

Ploegentijdrit Kontich

Etappe 2: 8  juli Kontich – Kontich
De eerste echte etappe was ineens ook de langste. Er stonden 7 ronden van 18,5 km op het programma. Ondanks meerdere pogingen om een ontsnapping op te zetten, bleek het sterke Avia-team de koers goed onder controle te hebben en te kunnen houden. Dit zorgde voor een vrij saaie etappe waarin het tempo op bepaalde momenten opvallend laag was (Toon de mekanieker vroeg Jan hem wakker te maken bij de finish). Een eindsprint met een nagenoeg voltallig peloton was het resultaat. Jari wist zich hierin naar een 15e plaats te spurten. Alle JEGG-renners eindigden in dezelfde tijd van de winnaar, waardoor het klassement ongewijzigd bleef.

Etappe 3: 9 juli Kontich – Kontich
Op zaterdag diende er eerst een grote lus van 87 km afgelegd te worden om vervolgens aan de 4 lokale ronden van 9 kilometer in Kontich te beginnen. De iets bochtigere finaleronde bood volgens ploegleider Jan wel meer kansen om een nieuwe massaspurt te ontlopen. Op de grote lus langs Duffel en Putte, bleek het wedstrijdbeeld nagenoeg hetzelfde als de dag voordien. Wel zette Niels een mooie ontsnapping op na een 40-tal kilometer, echter kreeg hij geen gezelschap waardoor hij ongeveer 10 kilometer alleen voor het peloton uitreed. Ook een ontsnapping van 6 renners met Yorick en iets later van 2 renners met Rowan bleek telkens maar van korte duur te zijn. Het peloton stevende bijgevolg af op een nieuwe massaspurt. Zo ‘rustig’ de eerste 2,5 uur verliepen, zo chaotisch was de finale. In de laatste 3 kilometer waren er meerdere kleine valpartijen. Op 500 meter van de finish komt de geletruidrager door een verkeerd manoeuvre ten val en sleept Jari en vele andere renners mee op de grond. Naast de lichamelijke schade (behoorlijke schaafwonden op beide knieën en een pijnlijke pols) moest Jari met een gebroken voorvork te voet verder richting de finish. Michiel wist de chaos prima te ontwijken en behaalde een 4e plaats welke hij kan toevoegen aan zijn verzameling dit seizoen.

Individuele tijdrit: 10 juli
Zondagochtend ging de wekker al vroeg om richting de tijdrit van 11 kilometer te trekken. Het parcours was vooral in het eerste gedeelte vrij technisch waardoor een grondige verkenning zeker noodzakelijk was. De startorde werd bepaald op basis van het (omgekeerde) algemene klassement, waarin onze jongens op dat moment op nummer 115, 17, 14, 13, 12  en 11 stonden. Wanneer er 5 jongens in een tijdsbestek van minder dan 10 minuten van start moeten gaan, is dat logistiek en materiaaltechnisch een hele uitdaging voor een juniorenteam. Gelukkig konden we beroep doen op bereidwillige ouders met eigen wagen en een bijbehorend fietsenrek, waardoor toch elke renner kon gevolgd worden met daarbij het nodige reservemateriaal in geval van pech.

David ging namens JEGG – DJR Academy als eerste van start en had de luxe om gevolgd te worden door de ploegleider inclusief ploegwagen. Niet helemaal tevreden over zichzelf eindigde hij op plek 102. Ruim anderhalf uur laten waren de andere 5 jongens aan de beurt, die haast allemaal vlak achter elkaar van het startpodium reden. Yorick, Niels en Rowan werden gevolgd door eigen ouders, terwijl Jari (door Toon) en Michiel (door Jan) gevolgd werden met een ploegwagen en de zogenaamde ‘oortjes’. Yorick (35e ), Rowan (48e) , Niels (69 e) reden naar persoonlijke normen in deze aparte discipline een prima tijd. Het grote vuurwerk werd vooraf dan ook voornamelijk verwacht van Jari en Michiel. Het liep helaas anders. Jari kon door zijn valpartij van de dag voordien de ideale tijdrithouding niet aanhouden, waardoor hij aan de finish behoorlijk baalde van zijn 22e plaats. Michiel begon zeer strak en geconcentreerd aan zijn tijdrit en zat onmiddellijk in een perfect ritme. Jammer genoeg maakte hij een klein foutje waardoor hij vrij hard onderuit ging net voor de belangrijkste bocht van het parcours, waardoor al zijn kansen op een toptijd in een fractie van een seconde in rook opgingen. Ondanks dat hij zich snel herpakte, zorgde het bijbehorende tijdverlies ervoor dat we hem uiteindelijk ‘pas’ op een 19e plaats in de daguitslag konden terugvinden. Ook richting het algemene klassement was dit letterlijk en figuurlijk een pijnlijke zaak.

Slot-etappe: 10 juni Duffel – Kontich

Na de tijdrit gingen Jari en Michiel noodgedwongen op bezoek bij de uiterst vriendelijke dames van de EHBO om zich weer op te laten lappen richting de slotetappe die in de namiddag zou verreden worden. Wegens de goede hulp van deze mensen werd er al lachend beloofd dat we in deze laatste rit voor bloemen zouden zorgen. Na een gezonde maar voedzame lunch zette ploegleider Jan de toch lichtjes aangeslagen renners in de voorbespreking terug op scherp om zo deze vierdaagse zo goed mogelijk af te kunnen sluiten.

EHBO verzorging na tijdrit in Kontich

EHBO verzorging na tijdrit in Kontich

Zoals het gezegde van de JEGG-DJR Academy het aangeeft, koers is koers. Eenmaal aan de start vlogen alle 6 de jongens er dan ook weer fanatiek in. Na een behoorlijk geanimeerde eerste 2 koersuren, leek ook in deze etappe over 117 kilometer een pelotonsprint onvermijdelijk te zijn. Toch bleven de jongens het vooropgestelde plan opvolgen door om de beurt aan te vallen. Zo slaagde Yorick er op 45 kilometer van het einde toch in om met 2 metgezellen (de Deense renner Alfred Kongstad en de Belgische Milan Feys van het toonaangevende Avia) een mooie ontsnapping op poten te zetten. In het peloton werd deze vlucht beschermd door de andere 5 renners van ons team, waardoor de voorsprong geleidelijk op kon lopen tot +/- 1 minuut. Ook wanneer de voltallige ploeg van Acrog-Tormans op kop van het peloton ging rijden, bleek de voorsprong vrij stabiel te blijven. Wegens een goede samenwerking tussen onze Yorick en de Deense renner kon de kopgroep uiteindelijk stand houden tegen de achtervolgende meute. Zo behaalde Yorick op wat voor hem niet het meest geliefkoosde terrein is, toch een zeer knappe 3e plaats.

Deze derde plaats betekende natuurlijk ook bloemen. Koers is Koers, maar woord is woord. Zo trokken de jongens naar de dames van de EHBO om de bloementuil te overhandigen. De dames konden dit gebaar zeer waarderen waarna er vochtige ogen, zoenen en een fotosessie volgden.

Zo eindigde de vierdaagse met een 3e plaats in het ploegenklassement en 2 renners in de top 10 van het algemene klassement, toch zo slecht nog niet.

Ook opmerkelijk waren de wederopstanding van Rowan en de goede persoonlijke prestaties van David en Niels. Rowan komt na een moeilijke periode weer op niveau en was van grote waarde in de ploegentijdrit, terwijl zowel David en Niels elke dag progressie boekten en de vierdaagse probleemloos en met een goed gevoel konden afwerken.

Naast het individuele klassement en de ploegenrangschikking, werden er tijdens de etappes door Michiel en Jari ook punten gepakt in het (onzichtbare) bergklassement. Yorick deed zijn duit dan weer in het zakje door een 4e plek in het knelpuntenklassement te behalen.

Met een voldaan gevoel kan het hele team dan ook terugblikken op een geslaagde vierdaagse waarin de sfeer er vanaf het begin tot het einde heeft ingezeten.

door; Leendert & Yorick Brethouwer